Καθηγητές Μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής:
- Θα έχει κατανοήσει τις βασικές παραμέτρους του γήινου πεδίου βαρύτητας και τις συνδέσεις τους με την επιστήμη του Τοπογράφου Μηχανικού
- Θα είναι σε θέση να εφαρμόζει διορθώσεις στις πρωτογενείς μετρήσεις του λόγω της επίδρασης του γήινου πεδίου βαρύτητας
- Θα έχει κατανοήσει τη σύνδεση με τα υψομετρικά συστήματα αναφοράς
- Θα μπορεί να αναπτύξει αλγορίθμους υπολογισμού συναρτησιακών του πεδίου βαρύτητας με τη χρήση σφαιρικών αρμονικών συναρτήσεων
- Θα έχει εφαρμόσει μέσω συνδυαστικών μεθόδων δορυφορικών και επίγειων μετρήσεων πρωτοποριακές τεχνικές υψομετρίας (Υψομετρία με GNSS)
- Θα έχει κατανοήσει τη δυνατότητα συνδυασμού ετερογενών δεδομένων στη γεωδαισία
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Παραγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Βασικές παράμετροι του πεδίου βαρύτητας της Γης, μετρήσεις απόλυτων και σχετικών τιμών της βαρύτητας και σχετικά πειράματα
- Κατανόηση των σφαλμάτων των μετρήσεων βαρύτητας και των τεχνικών απομάκρυνσής τους
- Νευτώνειο πεδίο έλξης
- Το γήινο πεδίο βαρύτητας και οι συνιστώσες του
- Το γεωδαιτικό πρόβλημα συνοριακών τιμών και οι λύσεις του
- Κλασική θεώρηση του Stokes και σύγχρονη λύση του Molodensky
- Τοπικό και γεωκεντρικό σύστημα αναφοράς
- Αναγωγές των παρατηρήσεων για τον προσδιορισμό μοντέλων γεωειδούς
- Συμβολή δορυφορικών αποστολών στη διακρίβωση και εμπλουτισμό των επίγειων μετρήσεων βαρύτητας
- Ανωμαλίες βαρύτητας και αναγωγές
- Συστήματα υψών
- Σφαιρικές αρμονικές και γεωδυναμικά μοντέλα
- Το γεωειδές
- Βασικές μεθοδολογίες προσέγγισης και εκτίμησης του πεδίου βαρύτητας και του γεωειδούς με φασματικές και στοχαστικές μεθόδους.
- Προσεγγίσεις του γεωειδούς με επίγεια και δορυφορικά δεδομένα
- Χωροστάθμηση με υψόμετρα του γεωειδούς και υψόμετρα από το GPS
Μέθοδος Αξιολόγησης
Η βαθμολογία διαμορφώνεται κατά 70% από γραπτή εξέταση επίλυσης προβλημάτων και κατά 30% από εργαστηριακές εργασίες.
Γραπτή, διαβαθμισμένης δυσκολίας, ερωτήσεις σύντομης απάντησης, Επίλυση προβλημάτων – ασκήσεων
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική
- Αράμπελος Δ., Τζιαβός Η. 2007. Εισαγωγή στο Πεδίο Βαρύτητας της Γης. Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
- Αράμπελος Δ., 2000. Βαρυτημετρία. Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
- Αραμπέλος, Δ. (1991). Στοιχεία Γεωφυσικών Διασκοπήσεων. Εκδόσεις Ζήτη. Θεσσαλονίκη.
- Κατσάμπαλος Κ. και Η. Τζιαβός. 1991. Φυσική Γεωδαισία. Εκδόσεις Ζήτη, Θεσσαλονίκη.
Ξενόγλωσση
- Heiskanen W. A., Moritz H., 1967. Physical Geodesy. Freeman & Co, San Francisco.
- Hofmann-Wellenhof B. and H. Moritz. 2005. Physical Geodesy. Springer eds.
- Moritz H. 1989. Advance Physical Geodesy. Wichmann eds.
- Torge W., 2001. Geodesy. 3rd Edition. Walter de Gruyter, Berlin.
- Torge W. 1989. Gravimetry. Walter de Gruyter, Berlin.
- Vanicek P., Krakiwsky E., 1992. Geodesy: The Concepts. Elsevier, New York.
Περιοδικά
- Journal of Geodesy. Springer eds.
- Journal of Geodetic Science